TUTORIAL 1
TUTORIAL 2
Bincangkan
konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang
diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman
sendiri.
- Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
- Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
Jawapan :
Pengurusan
bilik darjah adalah satu proses untuk memastikan pelajaran dalam bilik darjah
dapat berjalan dengan lancar walaupun pada masa yang sama berlaku gangguan
daripada timgkah laku murid.
Antara
kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang boleh diperhatikan
Antara cadangan
untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah ialah
1.
Pengajar dan
pihak pentadbiran perlulah peka dengan masalah pengurusan bilik darjah. Alatan
yang secukupnya untuk setiap bilik darjah haruslah dibekalkan bagi memastikan
persekitaran bilik darjah sentiasa bersih dan selesa. Jika keadaan bilik darjah
tidak teratur ia tidak akan mengalakkan pembelajaran secara kondusif dan
selesa. Ini mungkin mejejaskan prestasi pelajar di bilik darjah tersebut.
2.
Bilik darjah
yang kreatif serta kondusif dapat mengembangkan kreativiti pelajar. Bagi
menggalakkan pemikiran yang kreatif suatu suasana yang selesa perlu disediakan.
Penerapan keativiti ke dalam bilik darjah seharusnya membawa kepada suatu
persekitaran yang menguji dan mendatangkan kepuasan kepada pelajar dan juga
pengajar.
3.
Kreativiti yang
wujud dalam bilik darjah seharusnya akan menjadikan pelajar-pelajar lebih
berminat dan mengambil bahagian dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
TUTORIAL 3
1.
Baca artikel 2; Managing the
Classroom (Santrock, 2006, m.s. 488-502) sebagai pengukuhan pembelajaran. Buat
rumusan artikel 2 dalam peta konsep dan simpan dalam portfolio
2.
Bincang tentang ciri-ciri guru
yang efektif. Pilih seorang guru yang anda
sayangi dan senaraikan sebab-sebab guru itu disayangi. Kaitkan dengan topic
ciri-ciri guru yang efektif.
3.
Bincangkan ;
-
Peranan guru sebagai pembentuk
persekitaran bilik darjah yang kondusif
** huraian anda dalam bentuk peta konsep/
pengurusan grafik/ Thinking Maps dan upload ke blog anda.
TUTORIAL 4
pelan bilik darjah idaman
Pelan
bilik darjah yang mampu menghasilkan suasana bilik darjah yang
kondusif :
- mempunyai ciri-ciri mesra pengguna. Murid boleh berkolaborasi dan berbincang bersama rakan-rakan dan guru.
- Terdapat juga stesen-stesen pembelajaran dan menggalakkan pembelajaran koperatif. Murid akan melakukan aktiviti dalam kumpulan atau rakan sebaya mereka.
- Hubungan di antara murid akan lebih erat dalam konteks akademik dan sosial. Guru akan memfokuskan aktiviti-aktiviti pengajaran ke arah pembinaan pengetahuan dan hasil pembelajaran.
- Bilik darjah akan beroperasi sebagai pusat kawalan terhadap ilmu yang akan diperolehi diperkongsikan bersama. Guru akan terus meningkatkan kebolehan diri dalam menyampaikan maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada pelajar agar mereka dapat memahami maklumat yang kompleks.
TUTORIAL 6
No comments :
Post a Comment